Thursday, May 14, 2009

Rumah Panjang Kebakaran


( Sumber Bekalan Air Parit untuk Bomba )

( Punca Kebakaran masih dalam siasatan )

( Impian untuk Perayaan Hari Gawai Kini Musnah )


( Mangsa Kebakaran )


Rumah Panjang Yang Cantik Dahulu Kini Tinggal Kenangan


Sebuah Rumah Panjang Rh. Pitre Ambit ak Tayup , 18 KM dari Bintangor telah terbakar kira jam 11.00 malam pada 14/5/2009.
Dua buah Jentera Bomba sebuah dari Sarikei dan sebuah dari Bintangor tiba di tempat kebakaran kira-kira setengah jam selepas menerima panggilan kecemasan.
Rumah Panjang yang mempunyai 17 pintu dan seramai 100 lebih 'anakbiak-anakbiak' mengelami ribuan ringgit kerugian. Kebanyakkan penduduk-penduduk Rumah Panjang tidak dapat menyelamatkan harta pusaka dan dokumen penting sebab api marak dengan pantas sebab cuaca kering dan ribut semasa kejadian itu berlaku. Tiada kehilangan nyawa berlaku semasa kebakaran.
Ketiadaan Pili Bomba berdekatan Rumah Panjang memaksa Bomba mengunakan Air Parit tetapi tidak mencukupi sebab parit cetik dan cuaca panas.
Pegawai-pegawai dari Jabatan Kebajikkan Dan Pejabat Daerah Sarikei juga berada di lokasi kebakaran untuk memberi bantuan.
YB En. Ding Kuong Hiing , Ahli Parlimen Sarikei dan ahli-ahli SUPP Sarikei berada di tempat kebakaran dan Yang Berhormat memberi derma peribadi kepada mangsa-mangsa kebakaran Rh. Pitre Ambit ak Tayup.
Sekarang mangsa-mangsa kebakaran menumpang dengan sanak saudara dan Rumah panjang berdekatan.
Sebarang pertolongan atau bantuan boleh disalurkan kepada Pejabat Daerah Sarikei untuk membantu mangsa-mangsa kebakaran.

No comments: