Monday, February 16, 2009

Limau Bintangor

( Ikon Bandar Bintangor " Buah Limau ")


( Buah Limau Bintangor )


Selamat Datang ke Pekan Bintangor dan belilah Limau Bintangor sebagai kenangan. Anda boleh membuat pilihan perasa masam pun ada dan perasa manis pun ada.
Dahulu Pekan Bintangor adalah terkenal dengan tanaman pokok limau Bintangor. Dalan tahun 1960+ harga satu Kati Limau adalah 10 sen/kati dan sekarang dijual RM2.00 hingga RM3.00 sekilo. Itulah perubahan dalam masa 45++ Tahun.
Pada tahun 1970+ Pekan Bintangor ada mempunyai sebuah kilang memproses dan mengeluar air minuman dalam botol yang berjanama " Green Mountain Orange " di Jalan Kilang, Bintangor " Ketika itu "Air Orange " di proses dengan 100% air buah-buahan Limau Bintangor dan dijual 30 sen sebotol. Sekarang kilang itu sudah bertukar menjadi Gudang Kayu dan Mini Sawmill.
Kaum Cina Foochow adalah penanam utuma pokok limau di Daerah Bintangor.
Keadaan sudah berubah dan hasil keluaran buah limau pun berkurangan maka Jabatan Pertanian Daerah Meradong telah berusaha memberi bantuan subsidi untuk menanam pokok limau Bintangor supaya Bintangor kekal menjadi pengeluar buah limau Bintangor.
Bila mengimbas kembali Pekan Bintangor bukan sekadar menanam buah limau tetapi ada mengeluarkan modal insan yang berkualiti seperti Jutawan Tan Sri Ting Pek Khing dan Datuk Ting Check Sii dan kedua-dua Ibu Bapa Tan Sri Ting dan Datuk Ting adalah penaman pokok limau Bintangor. Banyak juga anak-anak penaman pokok limau Bintangor juga menjadi Doktor, Jurutera, Peguam, Kakitangan Kerajaan dan usahawan berjaya sekarang.

No comments: